måndag 4 juni 2012

Hej å hå vad vi schååå...

Det har verkligen varit många vårprojekt på vår gård..eller rättare sagt pågår hela tiden, för dom tar ju aldrig slut, eller?! Så tid vid datorn har varit ganska obefintlig... Jag har även börjat jobba lite på vår lokala blomsteraffär. Helt underbart roligt! Igår fick jag även äran att gå in i hollandsbussen och hjälpa till att köpa in snittblommor och uteblommor! Superkul!!

Åter till gården...Vi har målat husets södersida, röd igen. Det vill ju tyvärr gärna blir rosa efter några år. Min karl har tvättat, skrapat, målat, målat och målat igen. Även framsidan på foderladan och framsida garage har han målat! Han är alldeles för duktig:)

Och han har även hjälp mig med att slita bort en busk"rad" med en hemsk "ogräsbuske". Där har jag nu grävt och grävt och fyllt på jord och skapat en rabatt med växter som lätt sprider sig och ska få sprida sig. Ett pilträd, en hängsälg och två andra buskar fyller ett hörn. Utanför får även tre stycken häggspireabuskar växa sig höga och ge insynsskydd såsmåningom. Tills allt vuxit upp har jag satt upp "hässje-störar" (läs på bonska...jag vet inte vad det heter på svenska...dom användes när man gjorde "slått-anna...Hahah, det vet jag inte heller vad det heter på svenska;)))
....ja, på störarna ska humle få växa upp och iår har jag sått klockranka som ska få slingra fritt.






Alla andra rabatter jag har har fått sig uppluckring och gödsel och en del perenner har flyttats.

Och nu har min kral börjat förbereda för mitt växthus som ska komma om några dagar. Gräva, gräva,gräva, fyla, fylla, fylla med grus och sen ska en betongram gjutas så växthuset har något att stå på. Tur vi har traktor!:)



Jordgubbslandet håller på att få sig bärnät på "el-rörs-bågar, så man kan gå in utan att behöva rackla på och av med nätet hela tiden. Iår blir nog jordgubbsskörd, planterade det för två sommrar sedan.

Jag har även gjutit egna små gångplattor som jag grävt ner i gräsmattan. Ska göra fler så man kan placera dom lite här och var. Jag tycker det blir trevliga små inslag.


Nä, här har jag inte tid att sitta någe mer. När man är föräldraledig får man föröka hinna göra allt när dom små sover i vagnen, så idag hann jag blogga lite och nu kanske jag hinner gå och gräva ner några campanula också.

Ha de gott till nästa gång!

1 kommentar:

  1. Flitiga Karran! Åh åj så fint ni gör, jag måste åxå, men jag har noll m tid, jag vill komma å kika snart :-D pyss!

    SvaraRadera